ישיבת כולל חצות
ואשמורת הבוקר ונץ החמה
"שר שלום"

בראשות ראש הישיבה
הרה"ג הרב שמעון פרץ שליט"א


הרה"ג הרב שמעון פרץ שליט"א
עש"ק פ' ויחי י"ג טבת תש"פ
לסדר "שמח זבולון בצאתך ויששכר באהליך"
דבר ראש הישיבה
לאחי ורעי אהובי אחב"י די בכל אתר ואתר בארץ ובגולה השלום והברכה,
הנה ידוע מעלת לימוד התורה בחצות לילה המוזכר בספרים הקדושים ובפרט בספר הזוהר הקדוש לתנא האלוקי רשב"י זיע"א אשר פעמים רבות לאין ספור, כמעט בכל דף ודף האריך לדבר בענין מעלת הלומד מחצות לילה עד לעמוד השחר. ובראש ובראשונה מי לנו כאדוננו מלכנו דוד המלך ע"ה שכתב "חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקיך" ובמסכת ברכות פרק מאמתי קורין: אמר רבי אלעזר אמר רבי הושעיה, כך אמר דוד, מעולם לא עבר עלי חצות לילה בשינה. רבי זריקא אמר עד חצות לילה היה מתנמנם כסוס (שהם שיתין נישמי, כלומר שישים נשימות בלבד) ומחצות ואילך מתגבר כארי.
דאמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא, כינור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד כיון שהגיע חצות לילה רוח צפונית מנשבת בו ומנגן מאליו, מיד היה דוד עומד, ועוסק בתורה עד שעולה עמוד השחר. ואיתא במדרש תנחומא שהיה דוד המלך מיד עומד והתלמידים, והיו עוסקים בתורה והיו יגעים ומנדדים שנה מעיניהם עד עמוד השחר ואיתא במדרש שבשעה שהיה דוד המלך עומד בחצות לילה ועוסק בתורה היו חכמי ישראל שומעים קולו ואומרים ומה דוד המלך הוא עוסק בתורה ובשירות ותישבחות אנו על אחת כמה וכמה, נמצאו כל ישראל עוסקין בתורה.
וכתב בזוהר הקדוש, "דבפלגותא דליליא קודשא בריך הוא ,עאל בגינתא דעדן לאשתעשעא עם צדיקיא וכדין בעי ליה לבר נש למיקם ולמלעי באוריתא והא אתמר דקודשא בריך הוא, וכל צדיקיא כולהו צייתין לקליה" ופירוש הדברים, שבחצות לילה הקב"ה בא בגן עדן להשתעשע עם הצדיקים ואז צריך האדם לקום ולעסוק בתורה, ולמדנו שהקב"ה וכל הצדיקים שבגן עדן כולם מקשיבים לקולו (זוהר פ' בשלח דף מ"ו עמוד א) ובזה זוכה שיתקיים בו הפסוק "יומם יצוה ה' חסדו" "ובלילה שירה עמי" והכונה שבזכות שבלילה שירו עימי, יומם יצוה ה' חסדו שחוט של חסד משוך עליו כל היום. וכתב רבנו תם בספר הישר, אין לך תיקון לעיניים יותר מאשר לנדד שינה מהם כמו שכתוב "קידמו עיני אשמורות לשיח בחוקיך" ועיין זוהר הקדוש (ויקרא דף כ"ג ופ' וישלח דף קע"ח) דעל ידי קימת חצות לילה לעסוק בתורה, הוא דזכה דוד המלך עליו השלום למלכות ועוד על ידי לימוד התורה בחצות, כל אותו היום לא יכול להתאחז בו שום חיצון ושום קליפה. עוד שכל מי שהוא קם בחצות לילה מבטל כל גזרות קשות ורעות.
עוד כתב הזוהר (בשיר השירים פ'ח פ'י"ג) קודשא בריך הוא אצית ליה ומכריזי ואמרי "הנה ברכו את ה' כל עבדי ה'" אתון ברכו את ה',אתון שבחו למלכא קדישא "העומדים בבית ה' בלילות" אלין אקרון עבדי ה', אלין אתחזון לברכא למלכא, וברכתא דילהון ברכתא שנאמר "שאו ידכם קודש וברכו את ה'" אתון איתחזון דמלכא קדישא יתברך על ידיכו" ופירוש הדברים שהעומדים בחצות לילה ועוסקים בתורה הקב"ה שומע לקולם וכל פמליא של מעלה שוקטים בשביל התישבחות של העוסקים בתורה ומכריזים ואומרים אתם שבחו וברכו את ה' אתם העוסקים בתורה בחצות שבחו למלך הקדוש אתם העטירו למלך, הם העומדים בחצות לילה ועוסקים בתורה נקראים עבדי ה' אתם ראויים שהמלך הקדוש יתברך על ידכם, וברכתם נחשב לברכה ועוד מאמרי חז"ל, ובפרט שעומדים מיד לאחר הלימוד לאחר עמוד השחר להתכונן לתפילת הותיקין ואין לך עת רצון גדול מזה לקבלת התפילה לאחר לימוד של 6/7 שעות ברציפות מחצות לילה עד לתפילת הותיקין, ומיד לפי הסדר, קרבנות, פסוקי דזמרא, ברכות ק"ש, ומיד עמידה אשרי העם שככה לו.
והנה כתבו בספרים הקדושים עצה למי שאינו יכול לקיים הנהגה קדושה זו להיות ער מחצות ועד הבוקר, שיש לזה עצה לשכור ת"ח שיקיים במקומו לימוד חצות ויעלה לו במידת מה כאילו הוא קיים ולפי"ז הרי זכות גדולה תיהיה למי שישתתף ויתמוך באופן קבוע, כפי יכולת מתנת ידו לאברכים היקרים העומדים בלילות בבית ה' ובלבד שתיהיה תמיכה של ממש ומקור הדברים הוא ממה שנאמר בתורתנו הקדושה בענין השבטים בפרשת ויחי פרק מ"ט פסוק י"ג וי"ד "זבולון לחוף ימים ישכון והוא לחוף אניות וירכתו על צידון" ופירש רש"י עה"פ זבולון מצוי תדיר על חוף אניות במקום הנמל שהאניות מביאות שם פרקמטיא והיה זבולון עוסק בפרקמטיא וממציא מזון לשבט יששכר, והם עוסקים בתורה, ועל זה אמר משה רבנו "שמח זבולון בצאתך ויששכר באהליך". ועליו, על זבולון אמר הכתוב "עץ חיים היא למחזיקים בה", והקדים משה רבנו זבולון ליששכר כל כך גדלה מעלתו של זבולון שזכה לקדום ליששכר בפסוק "שמח זבולון בצאתך ויששכר באהליך", וכתב הילקוט שמעוני בפרשת ויחי אות קס"א זבולון בסחורתו ויששכר בתורתו זה עם זה שותפות בעולם הזה ובעולם הבא וא"כ נמצאנו למדים שהעושה שותפות עם ת"ח העוסקים בתורה יומם ולילה אין זה שכר בלבד בעולם הבא אלא אף בעולם הזה, שותפות בעולם הזה ובעולם הבא ויזכו שיתקיים בהם הפסוק "והריקותי לכם ברכה עד בלי די עד שיבלו שיפתותכם מלומר די" ובקרוב נזכה לגאולה השלימה ולבנין בית מקדשנו ותיפארתנו ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים אמן נצח סלה ועד.
דברי מו"ר הרה"ג הרב שמעון פרץ שליט"א
ראש ישיבת המקובלים
"שר שלום"
ע"ש מרנא ורבנא הרש"ש זיע"א



